Pages

Attention!!

To readers who comes to this blog. I'm sorry for any links that are no longer available. I'm going to reconstruct this blog. Stay tuned for updates! Thanks. See ya!

August 17, 2010

Cinta - Perigi mencari timba?


Dalam menjalin sesuatu hubungan..wanita yang menyuarakan dan meluahkan rasa isi hatinya kepada kepada lelaki dikatakan " perigi mencari timba, perempuan tak sesuai, wanita tak bermaruah.. dll.. " Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita..

Tak salah kalau seseorang wanita itu menyuarakan isi hatinya! Zaman sekarang nie kebanyakan wanita hanya memulakan suatu perhubungan apabila si lelaki yang memulakan langkah yang pertama.. jika tiada laki yang approach, mula lah berdiam diri sampai dapat status ANDALUSIA... huhu..

Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimana Islam mengajarkan wanita yang berkeinginan bernikah, menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.

Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad SAW dan Khadijah dimulakan dengan Khadijah menzahirkan keinginannya?  

Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad, beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Nabi Muhammad. Oleh itu Khadijah menyuarakan keinginannya melalui perantaraan Nafisah binti Manbah agar merisik Nabi Muhammad untuk dirinya. Tawaran itu disambut baik oleh Muhammad dan dengan tidak membuang masa, baginda terus menyatakan hasrat hatinya yang mulia itu kepada bapa-bapa saudaranya dan mereka pun terus melamar Khadijah melalui bapa saudaranya, ‘Amru bin Asad. Perkahwinan dilaksanakan dengan selamatnya.

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk menjalankan sunnah baginda Rasulullah SAW?

p/s: ader sape-sape yang nak ikut sunnah (baginda Rasulullah S.A.W) kat aku tak? hahaha!

12 comments:

nur syakirah yusof said...

hahaha! malu giler if pompuan mula luu.. sape yg berjya wat, & tidak di-dump.. mmg respek.. kuang3x

nasri said...

mengapa perlu malu sedangkan itu adalah salah satu jalan yg dianjurkan Islam sendri... ;)

meera said...

i nak ! :)
rilex sudaa kn kn?
hikss

Yann said...

kalau kena dengan caranya, tak salah kalau perempuan mulakan langkah dulu. asalkan tak melanggar hukum syarak. kan kan kan?

melur said...

tp malu la nk mula dlu..
huhuhu

n@jwamz said...

ehehehe jus nice entry!
i think,kaum hawa ni surely sifat pemalu tu lebih drpd lelaki. but sumtimes...kte have to..berterus-terang or mulakan dulu if we rily want da man 2 b our life partner.. n tgk gak laa wat da type of dat man... better gunakan da middle person n sblum tu mohon petunjuk Allah n bca laa pape doa pelembut hati n doa agar kte disenangi org...juz sharing (T_T)

nasri said...

meera:
hehhe...betol2...relax dah la..bukanyer de pe sgt pn..huhu! penah try da ke?? huu~

yann:
betol3...agree! stiap apa yg kita buat mesti kena ikut cara yg betol....

nasri said...

melur:
biase la 2 ade prasaan malu.. tp xsalah kalau mencuba.. asalkan kita yakin dengan keputusan dan pilihan yg kita buat, pastu malu tu akan hilang dgn sndrinya.. hehe~

n@jwamz:
yeah! sgt stuju.. baca doa dan minx petunjuk ALLAH amat penting supaya apa yg kita buat lebih diredhai.. tgok gaya cakap mcm berpengalaman?? hehehe~ gurau~ ^_*

Onelove...Jambu merah warna said...

like lah =)
tp kalau tb2 laki tu xnak memang malu lah..laki d tolak xpe..hehehe
eh org laki n9 mmg suke tggu pmpuan mule dulu kan =P

nasri said...

Onelove...Jambu merah warna:
alaa...malu kejap jer..tp biler da dapt puas hti smpai smpai bila2 kn...hehehe~ erm... no komen pasal tu... cuma org lelaki n9 lebih suke pmpuan yg berani dan xtkut utk tnjukkan betapa rasa syg nya dia pada lelaki trsebut.. hahaha!

Kik0 ♥ QiLaH said...

alahaiiii~

tp kalo perigi malu mcm mane lahhhhh huhu

nasri said...

hehhehe...klo perigi malu, nnt biar timba yg dtang...hehehe!