Pages

Attention!!

To readers who comes to this blog. I'm sorry for any links that are no longer available. I'm going to reconstruct this blog. Stay tuned for updates! Thanks. See ya!

January 22, 2011

Apakah itu WHOIS?


sekadar untuk berkongsi bersama teman-teman yang tak tahu apa itu whois sebenarnya... Maklumat penuh disini... Wikipedia

dalam bahasa mudah untuk difahami, WHOIS ini selalu digunakan untuk kita tahu tentang maklumat pemilik domain name.. di situ kita dapat lihat maklumat tentang siapa empunya domain, IP address yang digunakan, tarikh daftar dan tamat domain, contact number, address dan lain-lain..bermacam-macam maklumat lah!

WHOIS ini hanya boleh dipakai untuk 'trace' maklumat address domain sahaja!! Bermakna, anda tak boleh trace maklumat khususnya adress .blogspot.com.. Dia khas untuk domain yang berbayar sahaja! tak kisah la sama ada .com .net. org .my .edu .gov .us dan lain-lain.. semuanya boleh!

ada banyak WHOIS website dalam internet..tapi banyak yang tak boleh pakai.. ada satu laman web WHOIS yang bagi detail information.. pandai-pandai la cari yea.. hehe!

Akan tetapi, Tak semua laman web boleh korang WHOIS.. Ini disebabkan ada domain yang telah dilengkapi dengan WHOIS protector.. Means, korang tak boleh tengok semua maklumat.. KOrang just boleh tahu tarikh daftar dan expired sahaja..


Kesimpulannya, kalau korang nak beli domain korang sendiri.....PASTIKAN, ianya mempunyai WHOIS protector.. Ianya melindungi maklumat anda!! Pada sesiapa yang nak beli domain dan tak pasti sama ada provider tu ada menyediakan WHOIS protector atau tidak, saya boleh tolong check untuk anda!

p/s: masih ada top-top blogger dan pemilik laman web yang pakai domain sendiri tapi tiada WHOIS protector.. saya boleh lihat alamat dan contact number mereka.. siapa lah tu agaknyer kan! huhuhu!

3 comments:

eszol raar said...

entry yg bernas
informatif
gua rase

Wahidah said...

nice netry..sukelaa

anamizu said...

wahhh penting nih!
tq sharing..ngee~~

recent post : |khurafat???|